Prawie każdy z producentów wymaga przeglądu podczas trwania gwarancji. Jest on niezbędny do przedłużenia gwarancji o kolejny rok. Ważne jest to, co producent zawarł w warunkach Gwarancji.
Takie przeglądy są też wymagane w trakcie trwania gwarancji dodatkowej (w zależności od producenta do 3 lub 5 dodatkowych lat).
Podczas takiego przeglądu wykonywanych jest szereg czynności, które pozwalają ocenić stan techniczny urządzenia np.:
Im kocioł starszy tym szybciej będzie się brudził, spadnie wydajność i parametry, a usterki mogą się częściej pojawiać.
Z doświadczenia mogę stwierdzić, że około 60-70 % awarii jest spowodowana tylko i wyłącznie zaniedbaniem urządzenia.
Pozostałe awarie to zdarzenia losowe, na które nie ma wpływu ani użytkownik ani serwisant. Są to najczęściej awarie podzespołów wynikające z zużycia i wieku.
Sam przegląd, a raczej prace z nim związane niczym nie różnią się od przeglądu gwarancyjnego, natomiast brak prac konserwacyjnych przez dłuższy okres czasu może narazić użytkownika na nieprzewidziane awarie, więcej stresu i czasami na większe wydatki związane ze zwiększonym zużyciem np. gazu lub wody, a także wydatkami na wymianę zużytych podzespołów.
Przeglądy można robić rzez cały rok, a najlepiej jak nie ma sezonu grzewczego. Może się zdarzyć, że urządzenie będzie musiało być wyłączone na kilka dni, a w zimie to spory problem.